Hírlevél küldés GDPR szerint

2020-05-25T16:25:03+00:00

A GDPR igazi mumus kis és nagyvállalatok számára egyaránt. 2018. május 25-i dátumot szerintem sokan egy életre megjegyezték maguknak. Vannak, aki azóta nem is hírleveleznek egyáltalán. Megértem a bírságtól való aggodalmakat, de talán van jobb megoldás. Ne hagyd veszni a hírlevelezést, hiszen még mindig jó marketing eszköz. Sőt! Most a járvány miatt újra érdemes vele foglalkozni. Nézzük meg egy kicsit bővebben, hogyan!

Hírlevél küldés a GDPR árnyékában

Kétféle hibát könnyű zsigerből elkövetni a GDPR-rel kapcsolatban. Egyik, ha nagyon komolyan veszed, és ezt a remek marketing eszközt a kukába dobod. A másik, ha félvállról veszed, és nem foglalkozol vele, csinálod a régi rutin szerint. Egyiket sem javaslom. Ügyfelekkel való beszélgetés során az alábbi tipikus hibával találkoztam.

Az egyik leggyakoribb hiba hírlevél küldés kapcsán

Van e-mail cím, de nem arra használják, amire begyűjtötték azt
Ha kínálsz egy elemzést vagy letöltési lehetőséget e-mail címért cserébe, akkor azt nem használhatod másra. Sokaknál él még a rutin, hogy egyszer megszereztek egy e-mail címet, bekerült egy adatbázisba, és onnantól kezdve bármilyen témával kapcsolatban felhasználják.

Másik példa: amikor egy cég két honlappal rendelkezik, és az egyiken begyűjtött e-mail címet a többi honlapján is használja. Ez nem jó GDPR szerint. Hiszen a látogató arra és csak arra a hírlevélre iratkozott fel és adta a hozzájárulását. Erre érdemes jobban odafigyelni.

5 fontos tudnivaló: hírlevél küldés és GDPR. Mit és hogyan lehet?

  1. Egyértelmű cél és üzenet
    A hírlevél feliratkozásnál egyértelműen kell közölni és tájékoztatni a látogatót, hogy miért adja az e-mail címét. Arra és csak arra használjuk az e-mail címet, amire a felhasználó a hozzájárulását adta. Tehát, ha letölthető e-bookért cserébe adja az e-mail címét, akkor nem a hírlevélre iratkozott fel.
  2. Adatkezelési tájékoztató legyen chek boxban a hírlevél feliratkozásnál
    Hírlevél feliratkozásnál adjuk meg a lehetőséget, hogy megismerjék az Adatkezelési tájékoztatót. Ehhez használjunk jelölő négyzetet, de természetesen ne legyen előre kipipálva. Itt arra kell figyelni, hogy nem minden hírlevél kezelő szoftver feliratkoztató sablonjában szerepel ez a tétel, szóval pluszban kell hozzárendelni vagy beszerezni.
  3. Cookie banner és ami mögötte van
    Bizonyára nem újdonság a Cookiekról való tájékoztatás, ha egy honlapra érkezel. Azt azonban kevesen tudják, hogy egy cookie elfogadó felugró ablak sokszor nem elegendő. Amennyiben remarketing eszközöket használ az ember, akkor már ennél több elvárás is felmerül. Ilyen esetben a Cookie beállításokra is szükség van, hogy a honlap látogató ki tudja választani magának mihez járul hozzá és mihez nem. Sajnos ezt nem minden tartalomkezelő rendszer tudja alapból (még). Itt érdemes a weblapszerkesztő segítségét kérni.
  4. Adatfeldolgozó feltüntetése
    Az adatkezelési tájékoztatóban fel kell tüntetni az Adatfeldolgozót is. Sokan legyintenek, mondván, én nem adom át másnak az adatokat. Ez sajnos csak részben igaz. Amennyiben használsz Google Analytics-et, hírlevél küldő szoftvert, számlázó programot, közösségi média felületeket, máris foglalkozni kell ezzel a ponttal is. Ezek ugyanis adatfeldolgozókká válnak, akár akarjuk, akár nem. Így ezeket  (is) fel kell tüntetned az Adatkezelők között a tájékoztatódban. 
  5. Hírlevél vagy e-DM?
    Fontos, hogy mit hogyan nevezünk el. A hírlevél nem más, mint amolyan hasznos rendszerüzenet, amivel technikai értesítéseket oszt meg a honlap tulajdonosa az érintettel. Amikor már reklámcélú az üzenet, vagy például honlap látogatottság növelés a cél, az innentől kezdve reklámlevélnek, azaz elektronikus reklámlevélnek számít. A köztudatban sajnos ez a két fogalom összemosódik. Fontos azonban ezt is tisztázni és közölni, amikor a látogató feliratkozik.

Ne hagyd abba!

Remélem nem vette el a kedvedet a hírlevelezéstől a GDPR szabályozás. Technikai beállításokban nem tudok segíteni, de a hírlevél szövegének megírásában igen.

Írj, szívesen segítek!

 

Forrás:
A cikk megírásához segítségemre volt egy jó könyv, amit szívesen ajánlok: Lévai Richárd, dr. Teker Orsolya: GDPR iránytű.
Kép: unsplash